الثلاثاء، ٢٨ ذو القعدة ١٤٢٧ هـ

اعترافات مدمنة

اتذكر ذلك اليوم الذي ذهبت فيه لمصحة من مصحات الادمان وجلست مع المدمنين وتحاورت معهم
لم اكن اعرف ان المطاف سينتهي بي لاحمل لقب مدمنة. نعم انها الحقيقة المرة فانا مدمنة

اذكر جيدا اليوم الذي بدأت فيه هذه الرحلة اللعينة رحلة الادمان
كان يوم من ايام شهر اغسطس خرجت من منزلي ﺇثر مشاجرة مع أبي سرت علي غير هدي
لااعرف اين اذهب ﺇلي ان لاح امامي مقهي للانترنت ففكرت ان ادخل واقضي بضع ساعات فيه
فاين سأذهب وانا ليس معي الا جنيهات قليلة
وقتها لم اكن اعرف استخدام تلك الشبكة الاخطبوطية فطلبت من السيبرمان مساعدتي لانشاء ايميل
وللدخول علي غرف الدردشة و قضيت ثلاث ساعات اتحدث واتعارف علي الناس ونسيت كل
همومي وفرحت بعالمي الجديد ومنذ ذلك الحين كلما اصابني الضيق ذهبت لاجلس في مقهي الانترنت
اتعارف وادردش مع الناس ومع الوقت اصبح مقهي الانترنت هو بيتي الثاني وقد ساعد في ذلك فترة
تدريبي في احدي الصحف فكنت ازعم احتياجي الانترنت للبحث عن معلومات تفيدني
في كتابة موضوعاتي وكنت بمجرد ان اجلس امام شاشة الكمبيوتر انسي ماكنت سابحث عنه
ولا اتذكر سوي برامج الدردشة
انحسر عالمي كله في شاشة وازرار
انعزلت عن الناس تماما لا اكاد اري احدا كلما حاول احد اصدقائي الاتصال بي وجدوني في مقهي الانترنت
فكانوا ياتون ليجلسوا معي في مقهي الانترنت فلا يجدون الا انسانة لا تلقي لهم بالا لايهمها سوي الازرار التي تدق عليها والشاشة التي تحدق بها
وبعد انتهاء الاجازة الصيفية وبدء الدراسة اصبحت لااحضر المحاضرات لاجلس علي الانترنت ويكلمني اصحابي واعدهم بان آتي الجامعة ولكن كل قراراتي ونواياي تتلاشي امام سحر الشاشة والازرار
عندما جاء العيد علينا وكان اقاربي كلهم مجتمعين تهربت من الذهاب مع افراد اسرتي لاستمتع بالجلوس عالانترنت
اصبحت اصاب بالاكتئاب اذا ما مر يوما دون الجلوس عالانترنت
فانا افعل كل شئ عالانترنت انقل افكاري وتعبيرات وجهي بواسطة الدق عالازرار فاذا كنت اتحدث مع احد من اهل الشبكة الاخطبوطية واردت ان اضحك كتبت هههههههههه او ارسلت وجها (كرة صغيرة) تبتسم بالنيابة عني واذا اردت ان ابكي ارسلت وجها تتناثر من عينيه الدموع
ولكني وجدتني فقدت التواصل مع البشر من حولي في الحياة الحقيقية ولا اعرف التواصل او التعامل الا مع اهل النت وخسرت اصدقائي وتراجع مستواي في الدراسة
فجأة اكتشفت اني اسير في اتجاه الهاوية بخطي ثابتة وكان لزاما علي ان اعترف بادماني
نعم انا مدمنة قد لايعترف المجتمع بادماني هذا ولكنها الحقيقة
رسمت خطة لعلاج نفسي فلقد كرهت العيشة ام زراير واردت ان احيا من جديد وسط اصدقائي الذين طالما احبوني واحبتهم
واستطعت ان اتخلص من ادماني هذا
وتم الله شفائي علي خير واصبحت استخدم الانترنت باعتدال
وانا الآن اجيد التواصل مع اصدقائي والبشر عامة في الحياة الحقيقية وتنتقل افكاري عن طريق التحاور معهم وليس عن طريق الزراير

هناك ٤ تعليقات:

دعاء عادل يقول...

ازيك يا اميره بجد وحشتينى اوى يا بنتى
فعلا يا اميره الانترنت ده ادمان لكن بصراحه ادمان لذيذ جدا انا بقعد تقريبا 15 ساعه وفى الحقيه انا شيفاه احسن يكتير من العالم الحقيقى
انا عن نفسى زاد ارتباطى بقرايبى واولاد عمى على وجه الخصوص لاننا بقينا بنتواصل اكتر يوميا تقريبا بدل ما كنت بشوفهم كل شهرين او اكتر
واهو كان قدرت اوصلك وتوصليلى قوليلى كان ممكن نتقابل فين لو مش هنا
وبجد وحشانى اوى انتى انسانه جميله اوى يا اميره

اميرة هشام يقول...

اولا يادعاء وبدون مبالغة انتي وحنان واحشني جدااااااااااااااااااااااااااااااااا
ونفسي اشوفكوا بجد وبعتلكوا السلام مع دريني قبل كدة يارب يكون وصل

ثانيا انا علطول بخش علي مدونتك وبرغم ان اخر مرة شفتها فيها 3 حجات بس،بس حلوين اوي وعايزاكي تكتبي اكتر واكتر لان كتاباتك حلوة اوي

حلوة لدرجة ان انا الرغاية واللي كلامي كتير مبعرفش اعلق عليها اقول ايه

ثالثا النت ده انا مش بحبه خالص يادعاء وبحب اتواصل مع الناس عن طريق التليفون او اقابلهم
بس للاسف اصحابي الايام وخدانا من بعض
ومبعرفش اكلمهم غير عالنت
تصوري يادعاء ان صاحبتي مشفناش بعض بقالنا سنتين تلاتة مع انها ساكنة ورايا بشارعين
والله يبنتي لو شافتني دلوقتي متعرفنيش
كل كلامنا عالنت
هنعمل ايه بقي
كتير الايام بتاخدنا من بعض
وبرغم برده يادعاءاني مبحبش النت
بس بجد اغلي ناس عندي واحلي ناس في حياتي قربت منهم عن طريق النت
وفعلا لولاه مكناش عرفنا انا وانتي نوصل لبعض

بس برده مبحبش العالم الافتراضي ده

ومش كفاية علي فكرة ان اجنا نتقابل عالنت
عايزين نتقابل عن قريب باذن الله

وشكرا يفندم علي الكلام الجميل ده
بجد اخجلتم تواضعنا

ola salem يقول...

منورة يا ست البنات البلوجات كلها انا عندى كام اميرة يعنى والله والله على عينى يا قمر الامتحانات والقرف بقى وسوزان واللجنة وامى الله يكرمها مانتى عارفاها .. الخ يعنى
كل سنة وانتى طيبة يا قمر بمناسبة عيد ميلادكوعيد الأضحى وعيد تحرير سينا وعيد تحريرك انتى شخصيا......

Unknown يقول...

ytwvالموضوع ده يا اميرة خطير فعلا. انا نفسي بقضي اكتر من 12 ساعة عالكمبيوتر والنت يوميا وبتوصل ل 15 بحكم شغلي وطبيعة يومي. العالم الافتراضي جميل احيانا الواحد يخرج من عالمه ويفكر ويشوف وممكن احيانا فيه ناس بتخرج من شخصيتها علشان تجرب المتناقضات فيها .. يعني ولد خجول اوي ممكن تلاقيه بجح اوي عالنت .. واحد حاسس انو ماديا على قده ومش راضي بحياته عمال يوصف في عربيته البي ام للناس .. واحدة حاسة انها مش جميلة بتوصف في شعرها الاصفر الي عملاه كيرلي وانها شبه نانسي عجرم و و و ..
طبعا المشكلة الرئيسية في الحالات الي زي دي ان الناس بتكره وبتنقم على وضعها الي هي فيه ومش بتحس بالرضى وده بيسبب احباط في الاول وبعده اكتئاب طبعا وبيزيد اكتر فاكتر.
مش كل الحالات كده وانا اتمنى اكون مش كده ولا اقصد ان اميرة كده .. بس ده جانب من الشخصيات الي حتقابلوها عالنت كتير حتى لو مش بنفس الوضوح في الامثلة الي قلتها بس بدرجة كبيرة موجودة .. ناس كتير بتدخل النت لمحاولة النجاح في العالم الافتراضي فيما فشلت انها تحققه احيانا في العالم الحقيقي.
فيه جانب تاني ايجابي كبير وهوا التفاعل مع الواقع والتواصل مع شخصيات ونماذج كويسة ظروف حياتنا ما اتاحتلناش اننا نتواصل معاها بشكل يومي .. زي الناس الجميلة الي كاتبة البلوجز دي وبتشارك فيها وبتعبر عن شخصيتها بكل احترام.
انا تعليقي السلبي الوحيد يا اميرة عالموضوع ده انك اختصرتي اوي النهاية .. كانت تستحق اكتر من كده منك.
ميرسي يا جماعة ليكم كلكم