السبت، ١٥ محرم ١٤٢٨ هـ

إلي صديقي ...الذي كان

هكذا تجد نفسك في مفترق طرق
تقابل بشر تعتبرهم اصدقائك
لتكشف الايام عن الحقيقة
هم اشخاص جيدة
ولكنهم لايعتبروك صديقا
يتجاهلوك تحت شعار الظروف الصعبة

لاتملك شيئا سوي ان تفتح باب عالمك
وتنظر لهم بابتسامة تخفي الف دمعة
وتخبرهم بامكانية خروجهم من عالمك سالمين
ينظرون إليك في تردد و خجل
ويحسموا الامر ويتجهوا الي الباب مغادرين


تعصف بذهنك آلاف الذكريات الحلوة والمرة
تعتقد انه حان الوقت لموتها
تحتار في كيفية موتها
اتموت علي شفتيك عندما تذكرها
ام تموت عندما يكتبها قلمك
تقرر ان تذبحها علي مقصلة الكتابة
تكتبها في عجل
تجمع شتاتها من الزمان
تحتار لمن تهديها
بعد تردد
تجد دموعك وقد ارتسمت عالورقة
لتكون الاهداء
-إلي صديقي ....الذي كان-

....................................................................................................

شكرا دايما رافعة من معنوياتي


هههههههههه وهفضل ارفع فيها كدة علطول

بيني وبين نفسي هو بيشكرني علي ايه بس?!
_____________________________
يحكي لي شيئا هاما

اتظاهر بالتشاغل بالرغم من تركيزي الشديد في حديثه

هو بنرفزة :لما بيبقي في حد من صحابي مش عايز يسمعني بيقولي فكك من الكلام ده وخلينا نتكلم في حاجة تانية
انا مقصدكيش انا بقولك عامة ،

اضحك في سري واقول حاضر
____________________________
عيبك انك مش فهماني
مش قادرة تفهميني

انا باستفزاز:عمري محاولت افهمك،الناس بيبقوا احلي كتير لما منبقاش فاهمينهم

بيني وبين نفسي
مشكلتي اني فاهماك كويس اوي، بس ساعات بنبقي فاهمين اللي ادامنا ومش بنعرف نعامله علي حسب فهمنا ليه
عشان كدة الاحسن ان احنا نقول ان احنا مش عارفين نفهمه
_____________________________
يلهوي ده دايخ وتعبان
اعمل ايه بس؟

يبدو الطريق لي طويلا وهو يمشي وانا امشي بجانبه اخاف ان يقع في اي لحظة ويغمي عليه
نصل الي رصيف المترو
ونجلس
ارتاح قليلا
واراه قد تحسنت حالته

يبنتي قومي روحي عشان محدش يزعقلك انك اتاخرتي

لا ده لسة بدري وبعدين مش هينفع اسيبك لوحدك كدة

منا طول عمري لوحدي

ماليش دعوة مش هينفع اسيبك

تحكي عن حبيبتك فاسمعك بانصات
ابتسم في وجهك ،افرح من اجل مشاعرك الجميلة
انهار خوفا عليك من خيبة الامل
اتضرع الي الله ان يوفقك في حبك هذا

اراك تقطع حديثك فجأة لتصر ان ارحل حتي لااتأخر
استجيب لطلبك
اؤكد عليك
خلي بالك من نفسك
لما توصل رنلي
ماعييش رنات
خلاص هرنلك وانت تكنسلني
_________________________
اجلس امامك في موقف مهيب

افكر ماذا ساقول لك؟
وكاني امام محكمة متهمة بانتهاك كثير من الحقوق ولا ادري كيف ادافع عن نفسي

تري هل ستصدقني؟
املي الوحيد ان تصدقني

مااصعب هذا الموقف
ياالله برحمتك استغيث

اتحدث بصعوبة شديدة
يخرج كلامي مجمعا كلمة من الشرق مع كلمة من الغرب

المح في عينيك الدموع علي حالي هذا وعلي موقفي امامك

تستحلفني بالله ان اصمت
اصمم انا علي تكملة الكلام

يتبقي لي ان ابرر مشاعري

اراك تنهرني بقوة حتي لااقول شيئا

بيني وبين نفسي اشكر لك كرم اخلاقك

وبهذا ينتهي الموقف
____________________________
اراني بعد هذا الموقف اعاملك بتحفظ شديد
احاول ان اتخانق معك لاتفه الاسباب

اراني افكر في الحرف الواحد قبل ان اقوله

تأتي انت لتخرجني من هذه الحالة

تقولي تعرفي اني معزتك عندي من معزة اختي،يمكن كمان بحب اتكلم معاكي اكتر من اختي
وبحب كتابتك اوي

بيني وبين نفسي
ياه علي جمالك،بتحاول تداوي الموقف بحكمة
ارد عليك في براءة متسائلة بجد؟
تقولي اه والله

يأخذنا الكلام
اول مرة من ساعة معرفتك
اتعامل بطبيعتي معاك
اطلب منك ان تكتب لي كلام للذكري
اهزر معك واضحك والعب
___________________________________
ايه رايك تيجي نتفق علي اتفاق؟
انا هطلب منك 3 طلبات لو نفذتهم
ليك عندي طلب واحد انفذهولك مهما كان طلبك ده
بيني وبين نفسي
-طبعا هيستهتر بكلامي وهياخدني علي اد عقلي كالعادة-
هو بشئ من اللامبالاة: قولي طيب

ارد عليه بعد شئ من التفكير
انك تحب نفسك

وانك كذا
وانك كذا
هو بعد تفكير خلاص اتفقنا
بيني وبين نفسي
انا عارفاه ولاهينفذ حاجة بس ادينا بنحاول
اترقب في صمت
________________________
بعد وقت غير قليل
انا اتغيرت بجد
دي مش خطوة لادام دي نطة في حياتي
انظر اليه غير مصدقة
ولكني اسعد فقد نجحت في التغيير فيه بعض الشئ

يكمل الحديث الذي استمتع بالاستماع اليه
وبعدين يقولي
انا نويت ماارتبطش دلوقتي
اضحك في سري وارد عليه ببرود
طيب كويس
بيني وبين نفسي
والله يبني خايفة عليك من كتر مانت عاوز ترتبط ومن كتر مانت بتدور عالحب تختار غلط
__________________________________
انا مالاقيتش الطلب اللي انت طلبته مني

خلاص يبنتي كبري دماغك
انا بغيظ:حاضر هكبر دماغي

اذهب لابحث في كل مكان واقسم بالله ان اجد هذا الطلب مهما حدث
فهذه بنود اتفاق ويجب ان افي بعهدي معه

تنتابني فرحة عارمة عندما اجد مااريد
_______________________
معلش بجد انا آسف

الظروف والله

ولايهمك مقدرة ظروفك
في ميل كتبتهولك بعاتبك فيه وقلت كلام كتير عنيف متبقاش تقراه

بيني وبين نفسي
اصله خلاص مبقاش ينفع بينا عتاب
ولااعذار

ولاظروف هتبقي اكتر من ظروفي في اليوم ده

_________________________________

هناك ١٧ تعليقًا:

غير معرف يقول...

علا سالم
لا عليكى انها الحياة
عاصم سالم
انا نفسى اعلق والبت علا مش مديانى فرصة عمال اقولها احنا بلد ديموقراطية تقولى يلعن ابو الديموقراطية يا شيخ
وعماله تلطشلى
فقررت اقولك انسى وخليها ترحمنى شوية

غير معرف يقول...

ارحمي نفسك من ده كله
اتق الله فيها
ايه المعارك دي كلها ياشيخة
بس سردك ممتع يابت وفيه ذكاء
مش باين في ملامحك الطفولية خالص

غير معرف يقول...

دايما كده يا أميرة مخبية حاجات حلوه، أسلوبك جميل بجد... بس ايه العذاب دا كله ..محدش مستاهل

Bassaminoff يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
اميرة هشام يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
LAMIA MAHMOUD يقول...

اقولك حاجة .. في مثل بيقول اللي يبيعني ابيعه واكسب فيه

انتي جميلة اوي يا بنتي من جواكي .. وطفلة بريئة اوي .. سيبك كله بيروح

Bassaminoff يقول...

أميرة تكتب كما لم تكتب من قبل
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تتحدث كما لم تتحدث من قبل
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تبكي وتضحك وتغني ليفيض إحساسها على العالم بأسره هذا العالم الذي شرفنا أن نكون زواره يا سادة يا كرام فيغمرنا غصب عن عينها هي شخصيا

إني سعيد اليوم وسعادتي لا توصف لها حدود بتلك المقدمة
وبهذا الموضوع بعد أثبتت الكاتبة براءتي في القضية المرفوعة نفسيا أمام مجلس الجماعة والتي اتهمت فيها نفسي باني المقصود من هذا الحوار براءة عبد الرحمن الداخل من دم العلاء بن مغيث الجذامي فكنت خصم نفسي وكانت ممثلة دفاعي فقالت أني لم أفهم المقصود من الفكرة

طلع تشابه تفاصيل مش أكتر

وادتني براءة

هييييييييييييييييييه

وإذا بي أزور المدونة صباح أمس لأجد هذه الإضافة الحمراء الدموية المقدمة القاتلة

ومصيبتي أني أعرف جوز بني ادمين يجيدون التعبير عني أحدهم يشبهني قليلا هذا الذي يكتب كما لم يكتب من قبل والثانية تصادف أن تمر في مقدمتها هذه على جرح كبييييييييييييير من جراحي اللي عمرها أطول من الأيام في يوم كان ذكرى ميلاد شخص رأيت معه ما كتبته ابنتي العزيزة هذه

أميرة
ما يحسد الاحساس الا اصحابه
كل يوم مفاجأة جديدة تضيفينها هنا فتدهشني أكتر ما انا مذبهل من مفاجآتك بقالي سنة وشوية اهه

حلوة اوي كلها بجد
طالما بقينا براءة من الموضوع يبقى نعلق على المقدمة

هذه الحاله الجميلة جدا جدا جدا
أكثر الأجواء مساعدة على الإبداع
ويطلقون عليها في علم النفس المعاناة

حقا ما أشد ألمك وما أصدق إبداعك وما أروع حساسيتك يا تحفةةةةةةةةةة

فكرتيني بقول الشاعر

اني خيرتك فاختاري
ما بين الموت على صدري
او فوق دفاتر أشعاري

أذكرها بصدق من عايش حالتك تلك
وأقدرها تماما تماما

ولكن لي نظرة غريبة شوية في الموضوع

فالذكريات الحلوة والمرة على السواء لا تذبح على مقصلة الكتابة

عزيزتي إنها تعود للحياة
تخلد أمامك فيما كتبت
يذكرك نصها بما كان فيها من تفاصيل
فتجدين نفسك مجبرة على العودة إلى تلك الأيام كلما افتقدتها

شأنها شأن الصور
والمذكرات
والاعمال التي تحمل إهداءات

فتاريخك لن يذكر أن صاحب الإهداء كان
سيذكره وسيذكرك به حتى وإن نسيتي أنك قد كتبتي له شيئا في يوم ما

عيشي حياتك وانجزي
ولو حسيتي بالوحدة
راجعي تاريخك
ولو بصيتي على ذكرياتك
هتحسي انك عشتي عمر طويل اويييييي
بس لو فكرتي في اللي أنجزيته في العمر ده مقارنة هيطلع ولا حاجه

خلي بالك على احساسك من الدنيا

وشكرا

إلى ابنتي....التي ستظل

اميرة هشام يقول...

هههههههه
شكرا ياعلا عالتعليق
انت عسول موت ياعاصم
انا هبقي اخلي علا تخف عنك شوية وتؤمن بالديمقراطية
وتخليك تعلق في كل البلوجات


احمد يكتب كما لم يكتب من قبل:
كل واحد جواه معارك يااحمد وصراعات
انا معاركي بتنتهي هنا لما اجسدها عالورق

محمد علي الدين:
انا مش بخبي حاجة والله
والحمدلله ان اسلوبي عجبك
وطبعا يبني محدش يستاهل

لميا:
عارفة المثل ده كويس يالميا

انتي بت جدعة اوي اوي يالميا


بسام:
علي فكرة تعليقك مستفز جداااا
اولا افتكرت ان هناك شخص حقيقي يحمل هذه المواصفات
وانا بصراحة لو قابلت حد كنت بعتبره صديق وطلع اني بالنسبة له لاشئ
استحالة هكتب عنه تدوينة
استحالة هيبقي في ذكريات اصلااا
انا الحمدلله بعرف اختار اصحابي كويس
وببقي عارفة هما عندي ايه وانا عندهم ايه

اما بالنسبة انك تفتكر ان انت
وتقولي طلع تشابه تفاصيل
اساسا الاحداث دي محصلتش مع حد قبل كدة

انا لاقدر الله لو في بينا خلاف او زعلت منك في حاجة
هنتكلم واقلك
مش هكتب بوست واقعد اعيط جنب الحيطة

وعالعموم انا غيرت في البوست عشان خاطرك
عشان متفتكرهوش علي حد معين
وتعرف انه نتاج صراعات نفسية
خرجت عالورق

دعاء عادل يقول...

يااااااااااااااه يا بنتى كل ده جواكى
انت جميله اوى يا اميره بجد
بس انا اللى بطلب منك تحبى نفسك شويه
وبجد كتابتك حلوه اوى وفعلا زى مقال احمد سردك ممتع جدا
ربنا يوفقك
وبجد نفسى اقابلك قريب عايزه اتكلم معاكى

hend hassan يقول...

اسلوبك رائع وممتع واخدني لعالم تاني خالص. عالم مليء ببراءه وصداقه حقيقيه .ومن يوم ماشوفتك حسيت انك مبدعه واتمني لكي مستقبل رائع في المزيد من الكتابات واعترف اني بتعلم منك ومن كل اصحاب اختي حاجات حلوه كل يوم .بشكر اختي علشان عرفتني عليكو

اميرة هشام يقول...

دعاء عادل
انتي اجمل يادعاء
انا زمان مكنتش بحب الحياة ولا نفسي
بس دلوقتي بحب الحياة وقربت احب نفسي



هند حسن
بالراحة علينا يبنتي منقدرش عالكلام
ده كله
ومش انتي بس اللي بتتعلمي مننا
احنا كمان بنتعلم منك

Ebtsam يقول...

ايه ده يا بنتى كل ده احساس جواكى
واضح ان كلنا جوانا كتير وعمره ما بيطلع غير فى الكتابة بس
على العموم انت اسلوبك حلو جدا وبتعرفى تعبرى عن احساسك بجد
وقادرة توصليه بشكل رائع
وبصراحة انا اتصدمت فيكى وحابه اننا نكون اصحاب اعتقد هنفيد بعض كويس

Ebtsam يقول...

توضيح :
اتصدمت يعنى ما كنتش اتوقع انك بالرقة والبراءة دى
بس

غير معرف يقول...

احيانا بحس ان الدنيا دي غريبه اوي او يمكن عاملة زي اغنية بفكر في اللي ناسيني وبنسي اللي فاكرني..غريبه اوي الدنيا دي لما احيانا بيكون الحب قدام عيونا ومش بنشوفه مع اننا بس بنكون محتاجين نبص كويس او يمكن محتاجين نفتح عينيا بس شويا كمان..غريبه لما يكون الانسان اللي جوانا عامل بيجري وبيجري وهو مش شايف وساعات ما بيفوت الوقت بيكتشف انه كان قدامه اللي بيدور عليه بس للاسف مكنش شايفه كويس

احساسك راقي جدا يااميرة وكلماتك كلها رقه واحساس وفيها تعبير جميل اوي عن مشاعر حقيقه وبشريه جدا والاهم من ده كلها انها فيها روح ...روح قلب بيرفرف فيه الحب بجد بس بعتير ان اهم من احساسنا بالحب في شئ اهم منه بكثير اهم من احساسنا بالحب ده ان يكون في شخص يستحق الحب ده بجد...كلماتك روعة وتستحق الاعجاب بجد وتعبيراتك اروع والتلفائية في السرد جميلة جدا..

واحد يقول...

شخص يستحق التمثيل به ..فعلا!!!

sherwet shery يقول...

time alone can prove z worth of friendship , as time goes by we lose z false ones and keep z best

Ramy Galal يقول...

هكذا تجد نفسك في مفترق طرق
تقابل بشر تعتبرهم اصدقائك
لتكشف الايام عن الحقيقة
هم اشخاص جيدة
ولكنهم لايعتبروك صديقا
يتجاهلوك تحت شعار الظروف الصعبة

لاتملك شيئا سوي ان تفتح باب عالمك
وتنظر لهم بابتسامة تخفي الف دمعة
وتخبرهم بامكانية خروجهم من عالمك سالمين
ينظرون إليك في تردد و خجل
ويحسموا الامر ويتجهوا الي الباب مغادرين


لو طعنتيني بسكينة حادة عشرات المرات في قلبي ما أحسست بالألم كما فعلت بي هذه الكلمات.. سامحك الله