الثلاثاء، ٢٩ ربيع الأول ١٤٢٨ هـ

برغم كل شئ نجحت

نتيجتك انهاردة

اه
بس انا قلقانة اوي

متقلقيش انا دعتلك عند سيدنا الحسين

بجد
ربنا يخليك يارب

________________
انا نجحت ..والله مش مصدقة نفسي

اجد الدموع تترقرق في عيني وانا اتذكر الظروف التي كنت امتحن فيها
__________________________--





استيقظت في يوم من الايام



لاجد عالمي انهار ....وخسرت اعز الناس
وفقدت ثقتي في صديقتي التي هدت علي جدران المعبد
لم يبق شيئا لي في الحياة فقررت الرحيل
فشلت محاولتي في الانتحار فعدت لاااملك سوي دموعي

جلست امام جهاز الكمبيوتر لافتح ماسنجري
وكتبت راحلة وساعود عندما استحق الحياة وسطهم
كان هذا عنوان تدوينتي الجديدة
وقبل ان ابدا في كتابتها
ظهر احمد الدريني علي ماسنجري
قررت ان اسلم عليه
ولكنه رفض ان يتحدث معي
ومع دهشتي الممتزجة ببقايا دموعي تساءلت لماذا

فاخبرني انه يكره المتشائمين
ويكره الحزن

اخبرته انه رغما عني فلقد اندثر عالمي وخسرت كل شئ

لم يسمح لي بالتبرير
فقط ذكرني بوجود الله الذي ليس لنا سواه
هو من يقرر نهاية الاشياء وبدايتها

ذهبت وتركته بعد ان انشرح صدري قليلا وقررت دخول الامتحان في الصباح وتكملة المشوار

وكتبت تدوينة
راحل وساعود عندما استحق الحياة وسطهم
واهديتها الي نفسي التي اثقلت عليها
واقنعتها بعدم جدوي الرحيل

وبالفعل قررت مواجهة المشكلة ومواجهة اطرافها

لم اكن قوية وقتها ولكني تظاهرت امامهم بالقوة

تظاهرت بالقسوة


نجحت في حل سوء التفاهم

ولكني خرجت بجروح دامية

كلما حاولت التخلص منها فشلت
يزيدها عمقا استفزاز من حولي لي
لا لشئ سوي ان هذا طبعهم

تصرفاتهم غير المفهومة التي تزيدني الما وقهرا

ولكن كان علي ان اتجاوز كل هذا من اجل ان احيا من جديد
بعد عدة شهور
اقرر ان اجلس مع نفسي لاصالحها واداويها
اقرر ان يكون هذا المكان هو سلنترو التحرير

اجلس مع نفسي بمفردنا وقد طلبت لها الكابتشينو الذي تحبه
مايقرب من ال5 ساعات وهي جالسة
تفعل ماتحسه وماتريده فقط

تمسك بهاتفها المحمول وتتحدث فلا اسالها مع من تتحدث او ماذا تقول

تخبرني بخوفها من السقوط هذا العام


فاخبرها حتي لو حدث لن تكون نهاية العالم وستكمل الطريق من جديد

تمسك ورقة وقلم فتكتب فاتركها تكتب ماتشاء
احلامها احزانها مخاوفها
جعلتها تسجل كل شئ

اعتذرت لها في خجل فقد حاسبتها علي اشياء لاذنب لها

خرجنا انا وهي متصالحين
اقسم لها اني ساقبل بها كما تحب ان تكون

وانها كدة ومفيش غير كدة عندها

هكذا عادت وانا علي يقين انها تستحق الحياة

فكيف لاتستحقها والله هو من وهبها اياها

هناك ٩ تعليقات:

bagabigo يقول...

مبروك على النجاح و مبروك على مصالحتك لنفسك

ola salem يقول...

الف مبروك يا معلم
عقبالنا يارب
ننجح كده ونتفوء زى سياتك يا جميل
هع هع هع

elkamhawi يقول...

نجاح اية؟
مبروك بس مش على انجاح

shimaa يقول...

اقسم لها اني ساقبل بها كما تحب ان تكون

وانها كدة ومفيش غير كدة عندها

هكذا عادت وانا علي يقين انها تستحق الحياة

فكيف لاتستحقها والله هو من وهبها اياها

إذا لم تكوني أنتي من يستحق الحياة يا جميلة..إذن من يستحق؟؟

الف مبروووك يا قمر

Bassaminoff يقول...

إذا لم تكوني أنت من يستحق الحياة يا جميلة..إذن من يستحق؟؟

الف مبروووك يا قمر

وحمدالله عالسلامة

غير معرف يقول...

مكسبك الأكبر , و نجاحك الأعلي قيمة . هو التصالح مع الذات . يفقد هذا النجاح كثيرون أعرفهم .. أعرفهم جدا
!_______________________________

ABDELRAHMAN

غير معرف يقول...

إيهاب دسوقى:-
يا ألف ليله بيضه..يا ألف نهار عناب

Unknown يقول...

بلو الشربات يا ولاد بلو الشربات
لولولولولولولولي
وحياتك يا أميرة لولا الروماتيزم والفقرات القطنيه كنت اتحزمت ورقصت
يا سلام
احنا فى ديك الساعه ولا فى ديك اليوم اللى نشوفك فيه فرحانه ونجاحانه وبسطانا وروشانا
عقبال عيالك وعيال عيالك والعيال اللى بيلعبوا مع عيال عيالك

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

حمدالله على سلامة نفسك
عارفة؟!
المواقف دي اللي بتخلينا غاليين على نفسنا أوي، وبتخلينا نقدر قيمة السعادة والسلام النفسي

أسيبك مع نفسك شوية علشان أكيد واحشاكي وأرجعلك لما تشبعوا من بعض :)