السبت، ٨ جمادى الآخرة ١٤٢٨ هـ

مازالت المحاولات مستمرة ....تستجدي النجاح


عمرها ماهو إلا قصص متكررة

هكذا تنبأ لها الكاهن

تتكرر القصة في عمرها آلاف المرات

تحاول بكل جهدها أن تمنعها



تقاتل لتغير أحداثها
تتذكر تلك القصة
كم هي مؤلمة

ياالله

تلك القصة علي مشارف التكرار الان

لم تفلح صرخاتها في الماضي بانه كذب وافتراء

فهل ستفلح اليوم؟

محاولاتها تستجدي النجاح

فليكن مايكون

فلقد قررت ان تسكن قلب العاصفة للابد

هناك ١٨ تعليقًا:

nyira_elsheiref يقول...

لا تخشى تشابه المقدمات فقد تكون النتائج مغايره تماما لما حدث بالماضى جربى واتركى الحياة تسير بالإضافة إلى قليل من الأمل وكثير من الثقه بالله

اميرة هشام يقول...

اولا يانيرة

الواحد لما يبقي داخل علي بوست وهو اول تعليق فيه

المفروض يستفتح كدة

ويقول يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم

نهاردنا نادي وابيض زي الحليب ان شاء الله

وبعدين يقول تعليقه

انا هرد عليكي ياستي عشان اللي هيقرا التدوينة

ميفتكرش اني داخلة علي تجربة ومتخوفة

التدوينة فيها اسقاطات كثيرة

ولكن قصصي دائما تحوي كثير من التعاسة والاتهام والظلم

ولكن لايهم كثيرا

فهي قصصي عايشتها وعايشتني

فليكن مايكن

ولو عزتي اي حاجة ياستي

هتلاقني في قلب العاصفة

تمشي طوالي وتاخدي اول يمين

هتلاقيني ان شاء الله

العنوان ميتوهش

سلام ياقمر

LAMIA MAHMOUD يقول...

لربما خشيت هي دائما الثورة واتخذت الان فقط القرار السليم

فلتسكن قلب العاصفة

جامدة يا اميرة

Bassaminoff يقول...

أنت ومحاولاتك
من حقك أن تنجحي لا أن تستجدي النجاح
وإن كان لا يمنع حذر من قدر
فقط هو الإصرار ما ألمح بوادره قد زارتك مؤخرا

ربنا يوفقك

غير معرف يقول...

كم احسدك علي قوه صبرك واعلم ماذا تسبب الزمن فيه ولكن لك ان تعزريني فقد كنت تائها والان وجدت ما كنت ابحث عنه فاصفحي عني وتمني لي السعاده كما اتمناها لك ولتذكري ما تعلمته مني الي الابد لكي تكوني ناجحه لايكسرك شيء في الحياه كما كسرت انا من قبل

اميرة هشام يقول...

لميا: انتي اجمد يالمي

ويارب فعلا تكون خدت القرار السليم لما قررت تسكن قلب العاصفة


بسامينوف:قطعا من حقنا جميعا ان ننجح يابسام طالما حاولنا

ولكن حينما تقرر ان تحاول مع القدر فانت تستجدي النجاح



انونيموس :ياسيدي ..قد يكون فعل الزمن بي مافعل
قد يكون المستقبل اصعب من الماضي بكثييييييييييير

ولكن اذا ماتواجد في حياتك شخص واحد مخلص قد يغنيك عن كل شئ في الوجود ويمنحك السعادة والصبر وكل معان جميلة

وانا الحمدلله في حياتي عشرات الاشخاص المخلصين
دينا وهبة وشيماء وشيماء وبربارة وفاطمةونيرةوعلا ونانسي ودعاء وعلاءواحمد الدريني واحمد ندا وبسامينوف ومحمد علي الدين وايهاب وهشام وعبدالرحمن وشادي

فازاي بقي وكل الناس دي معايا مااصبرش وميبقاش عندي اصرار


اما طلب الصفح

فمنذ متي وانا اقف لاحاسب الناس واجرمهم؟ ...لااتذكر انك اخطأت في حقي يوما
وان كنت اخطأت فحتما وقتها وجدت لك العديد من المبررات لتخطئ او لاحترم خطيئتك

اما عن السعادة فانا اتمناها لكل البشر
ولم يأتي يوما لاتمني شيئا شريرا لشخص ما

وعن التعلم فانا اتعلم من كل شئ مر بحياتي

سواء سئ او حسن

لذا فقد تعلمت منك الكثير والكثير والكثير



ولكني لم اتعلم منك لكي اكون ناجحة

فان كنت تراني ناجحة

فالنجاح قدر كتبه الله لي

ان تحقق تحقق بفضل الله سبحانه وتعالي

اسال الله ان يجعلنا جميعا من الناجحين

وان شاء الله مفيش حاجة هتكسرني
وان شاء الله لو اتكسرت مرة ش هتنكسر التانية

اهم حاجة بس تحصن نفسك بالناس اللي يحبوك وتحبهم

وربنا يقدر لك كل شئ جميل ويكتبلك السعادة والهنا
تحياتي وشكرا عالمرور والرد

نورت المدونة

Unknown يقول...

يا إلهي

جعلتِني أتمني لو ان القصة كانت أطول

ممتعة يا أميرة

كلنا نحارب من أجل النجاح

ولكن هل معنى ذلك اننا نعاند القدر

عندما يتحول الانسان الى احداث تتكرر

عندما يمكن تنبأ ما سيحدث غدا

عندما ترتبط ذاكرة المستقبل بنهايات الماضي

سيتحول الحلم الى مومياء

وتنحصر الروح فى تابوت

ويختزل الواقع الى رموز ونقوش داخل مفبرة منهوبة

برافو يا اميره بجد
ده اول تعليق ليا ..وعلى فكره انا لسه رجعت من لندن انهارده

اميرة هشام يقول...

حمدالله عالسلامة ياجميل

وحشتني والله

نورت مصر ياهشام

غير معرف يقول...

مش لاقية غير صورة ناتالي بورتمان تحطيها و هي بتعيط
حرااااام عليكي
و ليه مش فاتحة التعليق عليها
افتحي و اجعليها دعوة للعياط الجماعي
و انا اول المتظاهرين

اميرة هشام يقول...

معنديش مشاكل اني افتح التعليق

عليها يفندم

بس اعرف انت مين؟
وبالنسبة لاختيار الصورة فانا فعلا ملقتش غيرها تعيط في مدونتي

Ebtsam يقول...

فليعينك الله على الصمود فى قلب العاصفة

rana 3amra يقول...

نعم فتسكن قلب العاصفة
وتتمرد على قدرها
وتكون نفسها البائسة
وسحقا للعرافة المقدسة
فلتذهب الى الجحيم


حلوة اوى :))))

محمود على يقول...

مدونتك رقيقه اووووي
حزينه اوووي اوووي اووووي

elkamhawi يقول...

helwa awy
فلقد قررت ان تسكن قلب العاصفة للاب
helwa

غير معرف يقول...

فليكن ما يكن
فلقد قررت ان تسكن قلب العاصفه للابد

ايوة كدة يا ميرو خليكى جامده وتفائلى فالمتفائل يرى ضوء غير موجود
اما المتشائم احمق يرى ضوء ولا يصدق

انا عارفه يا ميرو انى مقصرة معاكى بس انا مش عارفه اوصلك خالص وهموت واتعرف عليكى اكتر

الفراشة الصغيرة رودى

ola salem يقول...

وحشتينى وبس.

غير معرف يقول...

بلييييييييييييييز يا اميره انا نفسي اتعرف عليكي يا ريت لو تديني ميلك عالياهو او الهوت انا بحبك جدا جدا جدا انتي فنانه بجد كلمه فنانه دي قليله عليكي

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
تتكرر القصه وهذا طبيعى كيف لاتتكرر ونفس القلب هو هو ونفس الاحساس والمشاعر لا تتغير يمكن ان تتغير القصه وتتغير الاحداث عندما نغير ما بداخلنا ومهما بنحاول تغيره نفشل
سلام