الجمعة، ١٤ محرم ١٤٢٨ هـ

هتوحشيني ياجميلة




مبروك ياطمطم

هناك ٧ تعليقات:

روح ..جسد يقول...

و احنا في وسط محاضرة سوزان القليني .حد كان ممكن يبص لحد و يشوفه في خياله كدة- متجوز و عنده عيال ؟ بصراحة كنا عيال و ماكانش في دماغنا إلا أما عروستنا عرفتنا بالخبر ده إننا كبار و عواجيز كمان . ربنا يتمم بخير يا فاطمة -

Bassaminoff يقول...

البداية: 10 إبريل 2003
تجلس هبه ومي وفاطمة والدريني وأنا وولاء وأحمد حسن وبربارة في حديقة الجامعة أمام ميزان كلية الحقوق

فاطمة -العروسة حاليا-بإيشارب أخضر وطقم بيج ونظارتها الفريملس تنظر إلى الحشيش الاخضر في تأمل وتأثر غريب وكأنها تحدث الأرض أو ربما ترى الواقع بعين مستقبلية عابثة في الزرع: مش عارفة ليه جاي في دماغي اليوم اللي مش هنشوف فيه بعض بعد سنة رابعة

(من أرشيف أربع سنوات خلف زهرة اللوتس)

و احنا في وسط محاضرة سوزان القليني . بصيت انا للحد و شفته في خيالي كدة- متجوز و عنده عيال، بصراحة كنت راجل بعيد النظر و كان في دماغي بعد كام سنة لما عروستنا مش هتعرفني بالخبر ده لأني معقد من الجواز وسيرته كما تعلمون إنني هقول لها وقلت لها شفتك واقفه على الحوض بالجلبية الكستور والإيشارب ذو القمطة بتاع خالتي جمالات والشبشب ذو الصباع بتغسلي المواعين وشايله عيل على دماغك وعيل تاني عمال يشد طرف الجلبية ويقول ماما ماما تعالي ثغلي لي اللوتل عايذ اثغل النت ثوية

كانت كلمة ففكرة فصورة فوقفة فتحت بها الاندلس فتاريخ فعشرة عمر فتجربة حياة شهدت عروستنا التي مازلت أعتبرها أمي التي لم تلدني بدايتها وأوسطها والعمر لو تدرون قصير

إسم حافل بالأحداث واللحظات الصعبة
لواحدة من اللاتي حفرن أسمائهن بحروف من ماس في صخور الأندلس

تحملت الكثير وصبرت على ما هو أكثر
ونلت في النهاية
فاهدأي بالا وقري عينا

ومن هنا

من منبر العزيزة أميرة التي أشكرها شكرا خاصا جدا على الصورة المفاجأة التي ستحمل لي الكثير مما تعرف في الأيام القادمة

أرسل تهنئة محملة بدموع الفرح التي فاجأتني ولم أتوقعها مطلقا فأغني

مبارك يا فاطنة...هتوحشيني يا جميلة

والسلام

على جوهرة الأندلس

nohamy يقول...

مبروك

غير معرف يقول...

يا فاطمة ألف ألف مبروك دايما كده عامله مفاجآت حلوه، ربنا يتمملك بالخير إن شاء الله، ويوفقك. على رأيك يا محمود مين كان يتخيل كده؟!

شكرا يا أميرة على الصورة

غير معرف يقول...

إيهاب دسوقى:-
كل سنه وانتى طيبه يا فاطمه وقعبال مية سنة

غير معرف يقول...

بجد مرسي كتير جدا وانا عمري ما هانساكم يا اعز الناس ياللي عمري ما شفت زيكم اصحاب بجد
مرسي كتير ليكو وليا امنيه واحده
اني افضل متواصله معاكم بجد
مرسي يا اميرا كتير
وشكرا لأخواتي الأعزاء
وانتو وحشتوني جدااااااااااا

غير معرف يقول...

انا الي كاتبه فوق